Ako postupuje banka v prípade, že sa človek ocitne v problémoch a nedokáže splácať hypotéku?
Zverejnené dňa: 2015-07-01
Ak sa klient dostane do situácie, keď nie je schopný splácať úver podľa pôvodného splátkového kalendára, mal by čo najskôr kontaktovať banku. Čím skôr tak urobí, tým väčšia je šanca, že sa nám spoločne podarí situáciu vyriešiť. Pokiaľ už skutočne dôjde k neuhradeným splátkam, možností na riešenie sa výrazne zúžia.
Riešením môže byť napríklad:
- predĺženie lehoty splatnosti úveru Predĺžením splatnosti sa na jednej strane zníži výška mesačnej splátky, no na strane druhej na úvere viac preplatíte, pretože úver budete splácať dlhšie, čím sa aj istina úveru znižuje pomalšie. Táto situácia je výhodná, pokiaľ potrebujeme dlhodobo znížiť výšku mesačnej splátky.
- odklad splátok istiny úveru Pri odklade splátok banka umožní úver určitú dobu nesplácať (napríklad 3 alebo 6 mesiacov). Počas tohto obdobia je však potrebné nepriaznivú situáciu vyriešiť, pretože po skončení odkladu nastupuje opäť splácanie. Banka dáva zvyčajne možnosť po odklade splátok buď predĺžiť splácanie o dobu odkladu splátok alebo zvýšiť mesačnú splátku. Cieľom je, aby neuhradené splátky počas odkladu boli uhradené dodatočne. Je potrebné si uvedomiť, že nejde o odpustenie, ale o odklad splátok.
- konsolidácia dlhov Pokiaľ má klient viacero dlhov, pričom nevládze splácať sumu všetkých mesačných splátok, riešením môže byť spojenie úverov do jedného úveru. Tu však môže nastať situácia, že banka novým konsolidovaným úverom vyplatí všetky existujúce úvery a predĺži celkové splácanie.
- individuálny splátkový kalendár Banka môže klientovi, ktorý má problémy so splácaním, navrhnúť aj individuálny splátkový plán. To znamená, že splácanie úveru prispôsobí individuálnym možnostiam klienta tak, aby splácanie úveru zohľadňovalo možnosti rodinného rozpočtu.